Tekstą parengė „Žinių radijas“
Ar verslininkės moterys siekia lyderystės Lietuvos agromaisto rinkoje? Kokios programos yra įgyvendinamos, siekiant skatinti verslininkių lyderystę? Koks yra investuotojų požiūris į moterų kuriamus startuolius agromaisto sektoriuje?
Skatinti moterų verslumą
Praėjusiais metais pirmą kartą Lietuvoje buvo įgyvendinta „EitFood“ programa „EWA“ (Empowering Women in Agrifood). Šios programos pagrindinė misija – paskatinti moteris imtis verslo lyderystės agromaisto sektoriuje.
„EWA“ programos Lietuvoje globėja ir skaitmeninių inovacijų centro „AgriFood Lithuania DIH“ direktorė Kristina Šermukšnytė-Alešiūnienė teigė, kad šia programa yra siekiama suteikti moterims drąsos, paskatinti jas pristatyti savo idėjas, naudotis esamomis galimybėmis ir kurti startuolius agromaisto sektoriuje.
Ši programa, inicijuota Europos inovacijų ir technologijų instituto, bus tęsiama ir šiais metais.
„Pagrindinis programos tikslas – atrinkti 10 pažangiausių ir inovatyviausių idėjų. Šiais metais kviesime prisijungti 10 drąsiausių moterų, skatinsime ateiti ir sudalyvauti šešių mėnesių verslo mentorystės programoje. Labai tikimės, kad gims stiprus startuolis arba bus išvystyta kokia nors technologija ar inovatyvus produktas“, – sakė K. Šermukšnytė-Alešiūnienė.
Nors dalyvaujant programoje galima laimėti net 15 tūkst. eurų, K. Šermukšnytė-Alešiūnienė neslepė, kad pasiryžtančių dalyvauti kol kas nedaug. Praėjusiais metais „EWA“ sulaukė tik 18 paraiškų. Tačiau programos globėja tikisi, kad šiemet pavyks pritraukti bent 20 moterų, norinčių išbandyti savo jėgas.
„Šiais metais mes planuojame žymiai platesnę informacijos sklaidą. Bandysime pakeliauti po skirtingas savivaldybes, pristatyti projektą, paskatinti merginas ir moteris jungtis. Taip pat planuojame, kad ir trečios vietos nugalėtojai bus skiriamas piniginis prizas, ko nebuvo praeitais metais“, – teigė K. Šermukšnytė-Alešiūnienė.
Trūksta drąsos
Praėjusių metų programos „EWA“ komisijos narė ir Verslo angelų fondo, investuojančio į Lietuvos startuolius, partnerė Daiva Rakauskaitė teigė, kad moterims kartais yra sunku žengti žingsnį į priekį.
„Manau, kad kiekvienas žmogus, patyręs nesėkmę, šiek tiek pradeda abejoti savimi, savo jėgomis, ir tai galioja visiems – ir vyrams, ir moterims. Svarbu turėti drąsos žengti žingsnį toliau“, – sakė ji.
Rakauskaitė neslepė, kad iš visų projektų, pateitkų per praėjusius metus Verslo angelų fondui, moterų lyderių projektai sudarė tik 5 procentus. Jos teigimu, tokia tendencija pastebima tiek pat metų, kiek veikia šis fondas – 15.
„Tik kokybė, aišku, gerėja, taip pat daugėja ir moterų. Tačiau pastebiu, kad moterims, su kuriomis teko bendrauti, trūksta drąsos. Reikia daugiau drąsos“, – sakė D. Rakauskaitė.
Šermukšnytė-Alešiūnienė teigė, kad moterys yra tarsi užprogramuotos išdrįsti veikti tik tada, kai žino, jog yra pasiruošusios, atlikusios namų darbus, ir viską daro teisingai.
„Jeigu yra laisva aukšto vadovo pozicija, moteris neaplikuoja netgi atitikdama 70 proc. reikalavimų, nes jaučia, kad dar per mažai. O vyras aplikuoja atitikdamas tik 30 proc. reikalavimų“, – pateikė pavyzdį „AgriFood Lithuania DIH“ direktorė.
Tačiau tiek D. Rakauskaitė, tiek K. Šermukšnytė-Alešiūnienė sutiko, kad tai – ne vien lietuvių moterų bruožas. Statistika rodo, kad lyderių moterų verslininkių yra mažai ir visoje Europoje.
„Aukso amžius“
Šermukšnytė-Alešiūnienė teigė, kad tokios programos kaip „EWA“ ir yra skirtos skatinti moterų verslumą.
„Kalbėjimas apie tai, manau, ir padrąsins. Šiandien dienai man atrodo apskritai ar moterims ar ne moterims yra daugiausia galimybių realizuoti savo startuolius. Netgi nuo nulinės idėjos. Nes tu gali rasti tai vienokią programą, tai kitokią programą. Niekada nesu mačiusi tiek programų ir tiek pasiūlymų pradėti savo verslą“, – sakė „EWA“ programos globėja.
Verslo angelų fondo partnerė D. Rakauskaitė su tuo sutiko:
„Taip, iš tikrųjų dabar yra aukso amžius. Aišku, programos keičiasi, vienos programos baigiasi, kitos prasideda, galbūt tarp jų yra šioks toks laiko tarpas, kuomet nieko nėra, bet per tą laiką galima ruoštis. Galimybių yra labai daug, ir kas yra svarbu, labai daug viešumo. Internete, žiniasklaidoje galima lengvai rasti visas tas programas“, – sakė D. Rakauskaitė.
Jos teigimu, šiuo metu yra ir daug mokymų bei edukacinių programų, taip pat galimybė jungtis į bendruomenes:
„Ta moteris, kuri galvoja, kad savo kieme yra balta varna, pabendravusi bendruomenėje supras, kad nieko panašaus. Yra panašių į ją, tik kitame kieme. Tai tiesiog suteikia daugiau drąsos jai daryti tai, ką ji mano, kad yra reikalinga daryti.“
O ir investuotojams nėra labai svarbu, ar projektą siūlo vyras, ar moteris.
„Verslas yra verslas. Jeigu žmogus sugeba priimti tinkamą sprendimą ir pasiekti reikiamų rezultatų, tai iš esmės nėra skirtumo, kas tą daro – ar vyras, ar moteris“, – sakė D. Rakauskaitė.
Laidų ciklą inicijuoja skaitmeninių inovacijų centras „AgriFood Lithuania DIH“. Idėją pagal projektą „Kaimo plėtra regionuose inovacijų pagalba“ palaiko Lietuvos kaimo tinklas ir Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai“.